Wydawca treści Wydawca treści

Procedura zgłoszeń wewnętrznych w Nadleśnictwie Cybinka

NIM PRZEŚLESZ INFORMACJĘ O NIEPRAWIDŁOWOŚCIACH, KONIECZNIE ZAPOZNAJ SIĘ Z PONIŻSZYMI INFORMACJAMI:

1. Wdrożony w Nadleśnictwie system zgłaszania nieprawidłowości, umożliwia wszystkim uprawnionym osobom przekazanie informacji o ewentualnych naruszeniach prawa, procedur i standardów etycznych, w sposób bezpieczny i poufny, a także zapewnia ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym.

2. Aby zgłosić nieprawidłowości i otrzymać status sygnalisty należy spełnić następujące warunki:
1) być uprawnionym do przesłania takiego zgłoszenia, tzn. być:
•  obecnym lub byłym pracownikiem Nadleśnictwa (niezależnie od formy umowy),
•  kandydatem do pracy, stażystą lub wolontariuszem,
• przedsiębiorcą, członkiem organu osoby prawnej lub osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,

2) Naruszenie musi dotyczyć zakresu spraw wymienionych w art. 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz art. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

3) Być przekonanym i mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz że informacja taka stanowi informację o nieprawidłowościach.

3. Zgłaszający nie będzie podlegał również ochronie jeżeli zgłasza:
1) informacje nieprawdziwe;

2) informacje w złej wierze;

3) informacje o naruszeniu prawa, które zostały już zgłoszone na postawie przepisów odrębnych (w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa);

4) naruszenia godzące wyłącznie w prawa zgłaszającego;

5) naruszenia następują wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego;

6) naruszenia dot. ochrony informacji niejawnych;

7) naruszenia dot. tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu;

8) naruszenie z innych dziedzin prawa niewymienionych w § 3 ust. 2;

9) informacje anonimowe.


4. Nadleśnictwo zapewnia prawidłowe przestrzeganie praw sygnalistów tylko w przypadku zgłoszeń nieprawidłowości za pomocą kanału/kanałów, które zostały formalnie przyjęte i zatwierdzone.

5. Zgłoszenie można przesłać za pomocą:
1) Listownie na adres Nadleśnictwo Cybinka ,ul. Dąbrowskiego 43, 69-108 Cybinka. Adresowany list musi być zaklejony i zaadresowany na „Operator zgłoszeń” / „Sygnalista”. W celu uzyskania informacji zwrotnej, zgłaszający musi wskazać dane kontaktowe.

2) Drogą mailową na adres skrzynki : cybinka.zgloszenia@zielonagora.lasy.gov.pl
W celu otrzymania informacji zwrotnej, zgłaszający musi wskazać dane kontaktowe. W przypadku nie podania innych danych kontaktowych niż adres mailowy z którego zostało przesłane zgłoszenie, cały kontakt będzie odbywał się przy pomocy tego adresu.  

3) Zgłoszenia  telefonicznego. Numer telefonu przypisany jest do Operatora zgłoszeń. Operator ma prawo nagrywać treść rozmów. W przypadku nagrywania treści rozmów osoba zgłaszająca  musi zostać o tym poinformowana przed rozpoczęciem zgłoszenia.
Zgłaszający musi wskazać dane kontaktowe. W przypadku braku wskazania danych kontaktowych zgłoszenie nie zostanie zarejestrowane a informacje nie zostaną przekazane.

6. Zgłaszający otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania. Informacje o podjętych działaniach i jego wynikach, Nadleśnictwo przekazuje do Sygnalisty bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia, zgodnie z przyjętym kanałem komunikacji.

7. W przypadku ustalenia w wyniku analizy wstępnej lub w toku postępowania wyjaśniającego, że zgłaszający świadomie zatajał prawdę, działał w złej wierze, składał fałszywe zeznania – zgłaszający może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej, odszkodowawczej lub karnej. Odpowiedzialność porządkowa dotyczy tylko pracowników, a konsekwencje przewidziane są w Kodeksie pracy (łącznie z ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i w konsekwencji z rozwiązaniem umowy o pracę bez jej wypowiedzenia). Odpowiedzialność odszkodowawcza dotycząca zgłoszeń, w których w następstwie doszło do wystąpienia szkody finansowej Nadleśnictwa lub osobowej, regulowana jest przepisami powszechnie obowiązującymi. Odpowiedzialność karna dotyczy przypadków wskazanych w przepisach powszechnie obowiązujących i w ustawie implementującej Dyrektywę.

8. Dane osobowe:
1) Administratorem Pani/a danych osobowych jest Nadleśnictwo Cybinka w Cybince,
Adres siedziby: ul. Dąbrowskiego 43, 69-108 Cybinka
adres e-mail: cybinka@zielonagora.lasy.gov.pl , tel. 68 391 13 07 .

2) We wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO, może Pan/Pani kontaktować się z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: iod@comp-net.pl

3) Pani/a dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z weryfikacją, rozpatrzeniem zgłaszanych przypadków naruszeń prawa oraz podjęciem stosownych działań, na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. c RODO (realizując zadania ustawowe),
- art. 6 ust. 1 lit. f w związku z ewentualnym dochodzeniem lub obroną przed roszczeniami oraz
- art 9 ust. 1 lit a RODO - jeśli przekaże Pan/Pani, za wyraźną zgodę na przetwarzanie danych szczególnych kategorii, a także
- art. 10 RODO (w przypadku przekazania informacji dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa).

4) Pani/a dane osobowe będą przetwarzane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

5) Administrator zapewnia poufność Pani/a danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie
uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz podmiotom, którym administrator powierzył przetwarzanie danych w oparciu o stosowne umowy (np. obsługa informatyczna).

6) Na zasadach określonych w RODO przysługuje Pani/u:
a) prawo dostępu do treści swoich danych,
b) prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym,
c) prawo do ich usunięcia i/lub ograniczenia przetwarzania – przy czym prawo to przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania,
d) prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania.

7) Ponadto przysługuje Pani/u prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/a, że przetwarzanie Pani/a danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.

8) Podanie danych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia.

9) Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

10) Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany tak, by efektem tego przetwarzania było podejmowanie zautomatyzowanych decyzji, w tym w formie profilowania.